Pagina's

donderdag 3 mei 2012

Tiramisu met karamel van gezouten boter

Wie hier al even meeleest weet het ondertussen al. Enkele maanden geleden at ik bij vriendin J. megalekkere tiramisu maar toen ik dat wou namaken mislukte het. En toen ik een nieuwe poging ondernam mislukte het opnieuw. Tijd voor SOS J. en dus organiseerde mijn vriendin een workshop waar ze stap voor stap alles voordeed en het beste van al: waar we op het einde van de avond de hele schotel mochten opeten!

Omdat ik jullie graag laat meegenieten, hier het recept.

Voor we van start gaan enkele opmerkingen:

  • het recept komt uit een kookboek met allerlei tiramisurecepten van mijn vriendin J. 
  • voor de zoute karamel zegt het recept dat je "sucre roux" moet gebruiken: volgens wiki is dat rietsuiker maar J. gebruikt bruine suiker en dat gaat even goed
  • het recept zegt eveneens dat je 40 cl melk moet toevoegen en dan goed roeren tot de karamel smeuïg is. dit is echter onmogelijk: zoveel melk maakt het gewoon heel erg lopend (en deze keer ligt het echt niet aan mij, bij J. werkt dat ook niet). in plaats daarvan voegen we gewoon een beetje melk toe en het mag wel lopend zijn want de koekjes moeten erin gedrenkt worden (google leerde mij dat je om karamel te maken room moet gebruiken, misschien eens een poging waard)

Here we go:

INGREDIËNTEN
  • 2 eiwitten
  • 4 eigelen
  • 100 g suiker
  • 150 g bloemsuiker
  • 400 g mascarpone
  • 200 g Pavesini- of cuillerkoekjes
  • 125 g gezouten boter (Guérande)
  • 6 eetlepels rietsuiker of bruine suiker
  • melk

BEREIDING
  • klop de eiwitten stijf. dit mag met een mixer
  • voeg de bloemsuiker toe (het eiwit zal dan niet meer stijf zijn, maar dat hoort zo)
  • klop in een andere kom de eigelen op met de suiker tot alles wit begint te zien. een mixer gebruiken  is hier nog altijd ok.
  • voor deze stap moet je voorzichtig zijn. leg de mixer weg en neem een lepel! roer de mascarpone door de eigelen en roer er daarna het eiwit door.
  • zet het mengsel in de frigo
  • voor de karamel: snijd de boter in blokjes en laat smelten in een pan op een laag vuurtje
  • wanneer de boter gesmolten is, voeg de riet- of bruine suiker toe en roer hard met een houten lepel tot alles homogeen gemengd is
  • voeg al roerend melk toe te je denkt dat het goed is (ja dit is vaag, ik weet het. voor de mensen die liever het recept tot op de letter volgen: ik zou zeggen maximum 20 cl)
  • dip de koekjes in de karamel en leg in een schotel
  • giet er het mascarponemengsel over
  • als je nog koekjes en mengels over hebt kan je een extra laag koekjes leggen en er daarna weer mascarpone over gieten.
  • zet minimum 3 uur in de frigo
  • decoreer de schotel voor het serveren met nog wat karamel

En voilà:


SMAKELIJK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten