Pagina's

donderdag 29 november 2012

Gelezen [sept - november]

  

Auto-bio | tome 1 & 2 | Cyril Pedrosa
De derde keer dat ik iets van Cyril Pedrosa lees en hoewel het drie totaal verschillende boeken waren, vond ik ze allemaal geweldig. In deze korte serie vertelt hij aan de hand van allerlei grappige anekdotes hoe moeilijk het soms wel is om milieubewust te leven. En dat hij het serieus meent kan je ook hier zien.


Le journal d'un remplaçant | Martin Vidberg | 2006
Martin is een leerkracht zonder vast werk wat betekent dat hij elk moment kan opgeroepen worden om ergens les te gaan geven. Zo komt het dat hij totaal onvoorbereid aan de slag moet in het bijzonder onderwijs. Een boek met lieve illustraties van aardappelmannetjes en met een prachtig (school)handschrift. Leuk maar geen echte bijblijver.


The Great Disappointment | Box Brown
Het eerste van 7 comics dat ik las uit The Whole Story. Eigenlijk zou ik dit niet mogen bespreken want ik las het op de slechtst mogelijke manier: een paar pagina's, anderhalve week niets, weer een paar pagina's, weer anderhalve week niets en dan uiteindelijk toch de rest. Ja, dan pakt het niet.
Het boek is een verzameling van allerlei verhaaltjes die grotendeels gaan over de onnozele dingen die mensen durven doen in naam van hun god/religie. Misschien dat ik het ooit opnieuw lees, we'll see.

Chroniques de Jérusalem | Guy Delisle |2011
De vrouw van Guy werkt voor Artsen Zonder Grenzen waardoor de hele familie (ze hebben 2 kinderen) voor een jaar naar Jerusalem trekt. Terwijl zijn echtgenote aan het werk is en de kinderen op school zitten, trekt Guy erop uit om de stad en het land te ontdekken. Het conflict tussen Israëlieten en Palesteinen, en een stad waar 3 godsdiensten naast elkaar moeten leven, maakt dat hij heel wat te vertellen heeft. Maar dit is helemaal geen zwaar boek over deze problematiek, het is een aaneenschakeling van leuke en grappige anekdotes en een echte aanrader. Ik ga absoluut nog boeken van hem lezen.


The 14th Dalai Lama - a manga biography | Tetsu Saiwai | 204 p
Mijn allereerste echte e-book! Gekocht op amazon en gelezen met de kindle app op een android tablet al ben ik eerlijk gezegd niet 100% tevreden over de kwaliteit. De pagina's namen de slechts de helft van mijn scherm in en wanneer ik ze vergrootte was de resolutie niet echt goed meer en kon ik niet naar de volgende pagina scrollen. Gelukkig is dit niet het geval voor alle e-graphic novels.
Over het boek echter niets dan lof. Ik vond het in een lijstje met graphic nonfiction masterpieces en het moet gezegd: op deze manier nonfictie lezen is echt iets voor mij. Zoals de titel zegt wordt het verhaal van de 14e Dalai Lama verteld, en dan vooral de jaren '50-'60 toen China Tibet binnenviel en de Tibetanen dwong de regels van Mao en het communisme over te nemen. Na het lezen van dit boek kan ik maar 2 dingen zeggen. Een: meer leiders zouden er de zelfde visie op na moeten houden als de Dalai Lama (ik denk bvb aan een zekere Bart in Antwerpen) en twee: geef die mensen aub hun land terug!

Embroderies | Marjane Satrapi | 144 p
Ik was zo blij een e-book van Marjane Satrapi te vinden dat ik het prompt kocht. Pas toen ik het opendeed had ik door dat het een Engelse vertaling was (ja, embroideries is helemaal geen Frans woord, maar ik had er niet bij stil gestaan :)).
Na het feestmaal, terwijl de mannen hun siësta doen, roddelen de vrouwen over het huwelijk, relaties en seks. Leuk maar niet haar beste werk.

      
Rosalie Blum | tome 1,2 & 3 | Camille Jourdy
De eenzame Vincent komt op een dag Rosalie Blum tegen en heeft het gevoel dat hij haar van ergens kent. Om uit te vissen of dit effectief het geval is, begint hij haar te volgen. Elke dag opnieuw volgt hij haar doen en laten. Rosalie heeft dit echter in de gaten en stuurt haar nichtje achter Vincent aan.
Mooie kleurentekeningen, geweldige randpersonages (zoals Kolocataire), leuke details, meeslepend en grappig. Wat wil een mens nog meer in een boek?
Een tip: lees vooral de 3 boeken zo snel mogelijk achter elkaar of sommige details zouden je kunnen ontgaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten